Tankar och tänkande

Det är här en Malin samlar sina tankar, sina funderingar och det är här hon ger andra insyn i sitt tänkanke. Det är här det kan hända att hon öppnar sitt hjärta.

Namn:
Plats: Sweden

Malin är en komplicerad tös med ett stort behov av att kramas. Hon lever på att uppskattas, hon livnär sig på att älska och älskas och utan de i hennes närhet är livet inte värt att levas. Utan sina tankar och möjlighet att uttrycka sig lever hon inte.

08 oktober 2009

Att uppfatta och tolka livet

Jag har en mycket optimistisk syn på livet, något som förmodligen kommer sig av att jag i grunden är positiv (t.ex så anser jag att alla är goda tills motsatsen bevisas) och det händer naturligtvis att jag gråter, att jag blir nere och tycker att allting är värdelöst men det händer inte alltför ofta och triggas av större händelser som sker väldigt sällan (t.ex branden).

Det jag funderar på är hur mycket det påverkar min uppfattning av livet och hur jag tolkar händelser.

Om jag har inställningen att allt kommer bli bra och att alla problem löser sig på något sätt, blir det då lättare för problemen att lösa sig eller blir jag besviken? Än så länge brukar de flesta problem lösa sig på något sätt och jag blir sällan upprörd över småsaker så jag vågar nog påstå att jag bara tjänar på att vara optimist.

När något inte går min väg så är det naturligtvis bara en tillfällighet och det finns inga garantier att det kommer gå lika dåligt nästa gång jag försöker, så varför skulle jag då inte försöka en gång till? En pessimist däremot tenderar att tolka motgångar som typiska och går in med inställningen att det inte kommer fungera och varje gång det inte fungerar så blir pessimisten bara mer och mer övertygad om att det inte kommer fungera. I extremfallet slutar pessimisten försöka eftersom det ändå inte ger någonting. Jag försöker gång på gång och har svårare för att ge upp. För varje framgång uppmuntras jag till att fortsätta vara optimist och får också lättare att skaka av sig gångerna då allt skiter sig.

Dessutom så är det knappast möjligt för mig att vara något annat än optimist, detta eftersom att hela min människosyn bygger på optimism och om jag skulle bli en pessimist kommer också min människosyn att förändras och jag är väldigt nöjd med hur jag ser livet, hur jag behandlar andra och hur jag uppfattar och tolkar mitt liv. Jag tänker inte förändras och för varje dag som går blir jag bara mer och mer övertygad om att jag gör rätt.

Vad är din åsikt? Spelar det någon roll om man tror att man kommer lyckas eller inte? Hur uppfattar du ditt liv?