Tankar och tänkande

Det är här en Malin samlar sina tankar, sina funderingar och det är här hon ger andra insyn i sitt tänkanke. Det är här det kan hända att hon öppnar sitt hjärta.

Namn:
Plats: Sweden

Malin är en komplicerad tös med ett stort behov av att kramas. Hon lever på att uppskattas, hon livnär sig på att älska och älskas och utan de i hennes närhet är livet inte värt att levas. Utan sina tankar och möjlighet att uttrycka sig lever hon inte.

09 mars 2008

Skola och Disciplin.

Till att börja med vill jag säga att jag inte är en förebild då det kommer till skolarbete. Jag är...
*Lat
*Odisciplinerad
*Ineffektiv
*Tidsoptimist
*Glömsk

Detta innebär att jag ständigt drabbas av otrevliga överraskningar. "Jaha, har jag tenta om en vecka? Va, är det seminarium imorgon? Hoppsan, jag sov visst borta alla föreläsningar den här veckan."

Dock har jag inte alltid varit sådan. Under hela grundskolan har jag alltid varit duktig och gjort mina läxor, det har blivit många MVG:n under min grundskoletid och mitt första underkända prov kom först på universitetsnivå.

Gymnasiet var en intressant tid. År ett: jag hade inget liv och lyckades med bedriften att kirra MVG i samtliga ämnen det året. Jag pluggade flitigt inför samtliga prov och lämnade in allt i tid, bortsett från enstaka undantag. Det var en händelselös tid och jag gjorde inte mycket mer än pluggade och spelade schack.
Sedan i tvåan fick jag fler vänner och började rollspela vilket innebar att jag fick börja prioritera. Betygen dalade naturligtvis, men jag fick bra betyg i det som verkligen intresserade mig och är inte det som är huvudsaken?
Trean var fruktansvärd, då slog skoltröttheten till vilket innebar att jag inte längre orkade hålla intresset vid liv även när det kom till intressanta ämnen som t.ex Retorik. Jag tog sovmorgnar som inte fanns och försummade allt, mer eller mindre. Mina betyg hängde lösa och jag fruktade IG i åtminstone ett ämne (som jag av någon konstig anledning fick VG i, ett mysterium som jag funderar på än idag, särskilt som läraren berömde mig för en uppgift jag inte ens gjort) men det hela byggde sig i slutändan. Nästan. Projektarbetet blev aldrig klart och släpade efter till december samma år då det lämnades in och blev godkänt.

I början av Socionomprogrammet var jag peppad och flitig, prioriterade rätt och skrev godkänt på det mesta, bortsett från det första underkända provet i mitt liv. Sedan har det bara gått utför.

Jag funderar på vad jag måste förändra för att få tillbaka min skollust. Jag vet vad jag borde försöka göra och vad jag måste göra men inte kommer göra. Sömn är nyckeln till koncentration så jag måste få en jämnare dygnsrytm (not bloody likely), sedan måste jag också äta bättre (mat? Vad är det för påhitt?) och sist men inte minst måste jag börja prioritera bättre (skola är viktigt). Att jag sedan lär prioritera vänner, lajv och rollspel före skola är tragiskt men sant. Det skulle inte vara ett problem om jag bara kunde plugga under dagtid. Det måste jag också förbättra.

Det finns så grymt mycket som jag borde göra...
...
...
...
...
...jag skulle ha pluggat istället för att skriva det här, t.ex.

Etiketter: