Tankar och tänkande

Det är här en Malin samlar sina tankar, sina funderingar och det är här hon ger andra insyn i sitt tänkanke. Det är här det kan hända att hon öppnar sitt hjärta.

Namn:
Plats: Sweden

Malin är en komplicerad tös med ett stort behov av att kramas. Hon lever på att uppskattas, hon livnär sig på att älska och älskas och utan de i hennes närhet är livet inte värt att levas. Utan sina tankar och möjlighet att uttrycka sig lever hon inte.

25 februari 2009

Religionsfrihet

Jag har alltid tyckt att religionsfrihet är något nödvändigt, något bra, och det anser jag fortfarande. Man ska ha rätt att tro på vad man vill, när man vill och hur man vill. Det ska inte finnas något rätt och fel när det gäller något så grundläggande som personlig tro. Religion är en viktig del av mångas liv, ja, men den ska hålla sig utanför styret av samhället.

Det är min åsikt, sedan finns det också de som kanske inte riktigt skulle uttrycka sig som mig. Själva anledningen till varför jag skriver det här inlägget från första början är en kommentar jag läste kring en nyhet om hur ett par har fått döpa sin son till Lucifer (vilket, för övrigt, är ett mycket vackert namn).

Morphevs skrev:
Ska ett namn förknippas med en uttolkning från ett religiöst perspektiv? Ska då religion stå över människorna val av namn?
Är detta religionsfrihet eller fundamentalism?

Ingen minns väl länge vad Satan ursprungligen stod för i böckernas bok. Från hebreiskans "den som säger emot" har den kyrkan skapat satan och djävulen, bara för att någon en gång sa emot den de kallar för den högste.
Uppmålande att den som sade emot Gud stod på en annan sida.
Med en skärseld emellan.
Denna piska, att ej säga emot Gud, har varit tystandets och underordnandets piska i 1800 år.
Vakna, sömngångare.
En sida som under sekler förmörkats till satanism.
Som inte skulle funnits om inte kyrkans skapalse av satan vore vid handen.
Utan rädslan för djävulen, inget behov av Gud.
Vem som sa det, vet Gud om Gud finns.
Det tycks inte finnas något kulturarv, bara myternas marknad som ska överordna sig den fria människans vilja.
Vad är en människa?


Jag har läst den kommentaren några gånger men förstår fortfarande inte fullt ut vad människan vill ha sagt, men jag förundras över förmågan att skriva så mycket över en sådan liten sak. Morphevs, vem det nu är, skulle nog vara en mycket intressant diskussionspartner om man vill diskutera ämnet religion. Han/Hon får bara undvika kryptiska meningar, som t.ex "Det tycks inte finnas något kulturarv, bara myternas marknad som ska överordna sig den fria människans vilja." Vad menar han/hon med det där, egentligen?

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Ha, snubblade in på det här inlägget eftersom religionsfrihet är ett favoritämne. Namnlagen är ett annat så dubbelt nöje för mig.

Och jag håller med om att religionen inte skall påverka styret lika väl som styret inte skall påverka religionen. Båda ser man ganska många tecken på...

Det var en intressant text men jag vet fortfarande inte om den är smart eller bara dåligt strukturerade tankar kombinerat med en del filmcitat. Grundtesen bakom är i alla fall att personerna som granskar namn skulle styras av religionen i sitt beslut att neka någon att döpas till Lucifer - eller Satan.

Den nya namnvågen är intressant, men frågan är hur vettigt det är att döpa sitt barn till exempelvis Gandalf. Mitt värsta exempel är föräldrarna som döpte sina barn till Kal och Ada (alla som minns Cederhööks göteborgsvitsar vet att dessa är huvudpersonerna i skämten).

Frågan är snarare om det skall finnas någon form av samhälleligt skydd mot att föräldrar placerar sina barn i taskiga sitsar från födseln genom att ge dem namn som kan ge dem problem i skolan och tidiga arbetslivet? Namnlagen är ju tänkt som ett skydd för barnen. I alla fall hoppas jag det.

Sen har vi rättshaverister som gärna skulle vilja döpa om sig till Hitler för att provocera och sedan gråta ut i media över att ingen vill anställa dem. Som företagare skulle jag vara tillräckligt mån om hur mina kunder uppfattar min personal så jag skulle också säga nej. För realiteten är att namn kopplas till bilder som kopplas till uppfattningar - oavsett religiositet - och känslor. Ger ett namn en negativ känsla genomför man inte köpet eller hyr inte in firman igen. Oavsett hur ogrundad känslan egentligen är.

Sen har vi de som vill avskaffa namnlagen. Då fattar dom väl att Lennart Jäkhen skulle kunna döpa sin son till Snorig Ohängd Liten. =) I och för sig lika otroligt som att Bo Ahl skulle döpa sin dotter till Ann, men med dagens trend att ta egna efternamn kanske föräldrarnas fåfänga leda till många utsatta barn i framtiden.

/Schwanhof

06 januari, 2010 10:46  

Skicka en kommentar

<< Home